Hari ini :
You are not log in? >> Please Login

Polis ambil pendekatan 'luas biasa' takutkan pengundi Manik Urai

Ulasan MAFREL Kelantan:- Daripada pemantauan yang dilakukan oleh pihak MAFREL pada 16 Jun 2009, jelas kelihatan polis yang berpakaian biasa. Mereka bertugas dengan menaiki motosikal, 'lepak' di kedai-kedai makan dan kedai kopi, di mana-mana tempat yang ramai orang. Daripada temubual petugas MAFREL dengan penduduk tempatan, jelas perkara ini 'menakutkan' para penduduk dan pengundi di DUN Manik Urai.





Polis ambil pendekatan luar biasa di Manek Urai

Oleh Mohd Zuharman

MANEK URAI, Jun 17 — Polis mengambil pendekatan luar biasa di Manek Urai. Kalau dalam pilihan raya kecil sebelum ini, polis datang dengan berpakaian seragam lengkap dan mendirikan khemah-khemah Martek mereka, tetapi kali ini mereka menyewa rumah-rumah penduduk kampung di sini dan tidak berpakaian seragam.

Di mana-mana sahaja PAS mengadakan majlis-majlisnya, mereka akan memenuhi kedai-kedai kopi berdekatan.

Menurut pemerhati, lebih 3,000 anggota polis ditempatkan di rumah-rumah yang mereka sewa di seluruh kawasan pilihan raya itu.

Malaysia For Free And Fair Election (Mafrel) yang sedang dalam proses memohon akreditasi untuk menjadi pemerhati bebas rasmi pilihan raya ini juga melahirkan rasa prihatin mereka dengan kehadiran anggota polis ini.

Ketua Misi Mafrel Manek Urai, Dr Abdul Halim Yusof menuntut pihak keselamatan khususnya supaya lebih berhemah ketika menjalankan tugas.

“Akhir-akhir ini kerahan terhadap anggota polis amat ramai boleh membazirkan wang serta menyusahkan rakyat dan penduduk tempatan,” ujarnya.

Anggota Mafrel kini sudahpun mulai bergerak dengan tugas pemantauannya menjelang pilihan raya kecil (PRK) N41 DUN Manek Urai.

Pemantauannya merangkumi fasa prapenamaan calon, fasa kempen, hari pengundian dan fasa pasca pengundian. Sehubungan itu Mafrel sudah mula menggerakkan sukarelawan terlatih mereka dari pool seramai lebih 300 orang.

Perkara ini dinyatakan Abdul Halim dalam kenyataannya pada sidang media selepas pelancaran misi Mafrel sempena PRK DUN Manek Urai di salah sebuah hotel dekat sini.

Abdul Halim memberitahu, Mafrel sebagai badan prihatin tentang hak-hak asasi akan mengadakan sesi latihan kepada semua anggota terlibat bagi memastikan prinsip kebebasan dalam pilihan raya berjalan dengan adil.

Bagi mencapai matlamat tersebut Mafrel menyeru semua pihak menghormati undang-undang serta peraturan pilihan raya dengan jujur dan tidak membuat sebarang justifikasi atau helah melanggar undang-undang dan peraturan.

“Perkara yang kerap terjadi sebelum ini ialah penggunaan jentera kerajaan dengan sewenang-wenangnya melibatkan dana awam yang lebih kepada gimik pilihan raya.

“Paparan gambar individu bukan calon pada banner dan banting termasuk edaran berita berunsur fitnah, pembohongan yang boleh mengelirukan rakyat,” Katanya.

Beliau turut menyeru semua pihak akan memastikan penyokong masing-masing bertindak rasional demi melihat proses pilihan raya mencapai tahap demokrasi sebenar.

Pada masa sama beliau turut merakamkan rasa kurang senang Mafrel terhadap Surunjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan proses pilihan raya pada hari bekerja sebagai bertentangan dengan objektif SPR menggalakkan pengundi keluar mengundi.

“Bahkan pengundi luar kawasan mengalami kesukaran untuk pulang mengundi. Di samping itu menyebabkan tergendalanya pembelajaran di sekolah-sekolah terlibat,” ujarnya.

Sumber: http://www.themalaysianinsider.com

About this entry

Post a Comment

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008