Hari ini :
You are not log in? >> Please Login

Laungan “Hancur, Hancur BN, Hancur, Hancur UMNO” Pada Hari Penamaan Calon

Beberapa orang petugas MAFREL dan orang ramai yang menonton perarakan calon pada hari penamaan calon pilihan raya kecil Manek Urai pada 6 Julai 2008 yang lalu telah mendengar laungan “hancur, hancur BN, hancur, hancur UMNO” daripada para peserta perarakan parti PAS yang dilaungkan secara beramai-ramai dipimpin oleh seorang ketua.

Laungan oleh penyokong-penyoking PAS di hadapan penyokong-penyokong Barisan Nasional yang berada dalam jarak lebih 100 meter menimbulkan keadaan yang agak provokatif. Laungan tersebut kedengaran beberapa kali selepas jam 10.00 pagi semasa barisan penyokong parti PAS berdiri di luar pusat penamaan calon sambil menunggu proses penamaan calon selesai.

Kedua-dua pihak dipisahkan oleh dawai berduri dan para anggota polis yang berkawal ketat. Pihak-pihak lain yang mendengar laungan tersebut adalah para wartawan, anggota-anggota keselamatan dan pegawai dari agensi-agensi kerajaan yang berada di bangsal di mana borang penamaan calon ditampal untuk bantahan.

Walau bagaimanapun. keadaan keseluruhan adalah terkawal dan perarakan mengiringi calon berjalan lancar. Selain laungan tersebut para penyokong PAS juga membaca selawat dan berzikir sementara penyokong Barisan Nasional mendendangkan lagu dikir barat selain berselawat kepada Rasulullah.

Laungan “hancur, hancur BN, hancur, hancur UMNO” oleh penyokong PAS boleh membawa provokasi kepada parti lawan kerana ia boleh membawa berbagai maksud. Laungan tersebut boleh bermaksud menghancurkan ideologi atau fahaman UMNO, menghancurkan organisasi atau menghancur ahlinya. Yang mana satu?

MAFREL yang mendokong prinsip kebebasan dan keadilan dalam pilihan raya menyeru semua pihak supaya mengelakkan daripada menggunakan perkataan dalam ceramah atau pada poster yang boleh mengapi-apikan emosi sehingga mencetuskan keadaan yang tidak diingini di Manek Urai

About this entry

Post a Comment

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008